Emre Zeytinoğlu

Oyun

ciddi bir iştir. Yani Freud’un dediği gibi, “oyunun zıddı olan şey ciddilik değildir.” Gerçek dışı bir şey de değildir; üstelik gerçeğin ta kendisidir. Oyun kendi gerçekliğini, egemenlerin dayattığı sistemin dışında arar ve bulur. Bu yüzden her zaman o egemen sistemin tahakkümünden çıkma, ona alternatifler oluşturma eğilimindedir ve aynı sebeple sistem tutsakları tarafından ‘ciddiyetsizlik’ ile itham edilir. Şurası açıktır ki dayatılan sistem içi gerçekler sululaşmaya yüz tuttuğunda (buna “suyu çıkmak” da diyebiliriz pekâlâ), oyunun ciddiyeti iyice anlaşılır olur. İşte o zaman oyun, kendi koyduğu kurallarla bağımsız olarak işleyen, bağımsızlığı çerçevesinde tüm dayatmalara korku veren ve engellenmesi gereken bir sistem eleştirisi haline gelir. Ciddidir; fakat aynı zamanda da (Huizinga’nın tanımıyla) bünyesinde bir ‘matraklık’ barındırır. Sanatı andıran bir durumdur bu. Hatta sanattan daha etkili bir gerçeklik alternatifine sahiptir. Çünkü oyunun kuralları kalıcılığı sevmez, söz konusu kuralları empoze etmeye kalkışmaz, oyun üzerine akademik bir eğitim tasarlanamaz. Kurallar esnektir. Oyuncuların aralarında kuracakları olası uzlaşmalar, oyunun kurallarını her an değiştirebilir. Geçici uzlaşmalardır bunlar da… Dışarıdan izlenemez, raporlar tutulamaz, engellemeler uygulamaya geçirilemez. Öte yandan, kendisini ‘ciddiyet anıtı’ biçiminde inşa etmiş olan egemen sistem, böyle bir ‘matraklık’ ile uğraşmayı ‘racona ters’ görür. ‘Matraklık’, sözlüklerde ‘eğlenceli’, ‘hoş’, ‘şaka’ ve en önemlisi de ‘alay’ gibi anlamlarda açıklandıkça, elbette egemenlerin ‘raconuna’ uymayacaktır.

Oyun ciddi bir iştir.

Oyunun mekânları, egemen sistemin denetlediği kamusal alanlardan ayrılmıştır. Denetleyiciler yalnızca bunu başarabilmişlerdir. Ama bir yandan da bu ayrılmış alanlar saldırılacak birer ‘hedef’ hâlini almışlardır. Bu sistemin müdahale etmesi gereken yerlerin işaretlenmesidir bir bakıma… Örneğin okullarda, teneffüsler sırasında oynanacak oyunların okul yönetimince belirlenmesi ve bu boş zaman sürelerinin çok kısa tutulması, sistem adına hiç de saçmalık sayılmaz. Felaket olan, oyunların kuralları ile egemen sistemin kurallarının çakışmasıdır ve okullar en çok bu işe yarar. Bir defasında Açık Gazete programında da bahsedildiği üzere; ders aralarında kendilerince bir oyun oluşturmak isteyen çocuklar henüz takım seçmek için adım atmaya başladıklarında zil çalar, teneffüs biter.

Emre Zeytinoğlu 

Paylaş:

Önceki Yazı

Ouverture à la Française

Çev: Ümit Topuz, Isabelle Verdier
Fransızcada uvertür ‘açıklık’ demektir. Müzikte bu ifade 17. yüzyılın başlarında Barok dönemde belirir ve vokal eserler kadar çalgısal süitlerin girişi…
Devamını Oku

Sonraki Yazı

Oyuncak Ayıcık

Şermin Alyanak
veya bir başka adıyla ‘Teddy Bear’, gözyaşları ile ıslanmış, zamanla havları dökülmüş, birkaç kez yamanmış, büyürken dünyaya göğüs gerebilmemize yardımcı…
Devamını Oku

İlgili İçerikler

Açık Alan

Açık Radyo
2005 yılı sonbaharında İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden bir grup öğrenci bitirme projesi olarak Açık Radyo üzerine çalışmaya başladı. Bu doğrultuda gençlerin…
Devamını Oku

Montesorri

Şermin Alyanak
Roma Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden ilk kadın doktor olarak mezun olan Maria Montessori aynı üniversitenin psikiyatri kliniğine asistan olarak atandı ve…
Devamını Oku

Poi

Filiz Duran
Yeni Zelanda’da, Maori yerlilerinin dans ritüellerinde kullandığı bir enstrümandır. ‘Poi’ sözcüğü vücudun etrafında hareket eden, ipin ucuna bağlanmış, kişiye uygun…
Devamını Oku

Masanın Altı

Nil Karaibrahimgil
Diyelim ki sinirleriniz bozuk, ya da işte böyle endişeli bir ruh halindesiniz, gayet saçma davranabilecek gibisiniz. Açık Radyo’yu açın, 94.9’u,…
Devamını Oku